Częste pytania

Gdzie mogę podać informację dotyczącą rezygnacji z otrzymywania książeczki z blankietami wpłat za lokal?

W przypadku wnoszenia opłat za lokal drogą elektroniczną, blankiety wpłat nie są nam potrzebne, należy o tym poinformować pracownika Spółdzielni dzwoniąc pod nr tel. 42 673-34-64

Nie ma prądu w całym budynku. Gdzie mogę uzyskać informacje na ten temat?

Jeżeli nie ma prądu w całym budynku, to prawdopodobnie Zakłady Energetyczne wyłączyły zasilanie z uwagi na planowe prace konserwacyjne. Informacje o włączeniach uzyskamy pod numerem pogotowia energetycznego 991.

Czy posiadając z siostrą w ułamkowych częściach mieszkanie własnościowe musimy wyznaczyć spośród siebie pełnomocnika?

Tak, w przypadku posiadania w ułamkowych częściach spółdzielczego prawa do lokalu winniście Panie wyznaczyć spośród siebie pełnomocnika do reprezentowania praw w Spółdzielni. Pełnomocnik może też zawrzeć umowę o przeniesienie własności lokalu.

Czy sprawy spadkowe po zgonie męża mogę również przeprowadzić w kancelarii notarialnej?

Tak, sprawę spadkową można przeprowadzić w kancelarii notarialnej. Należy wówczas dostarczyć odpowiednie dokumenty i umówić się na spisanie aktu poświadczenia dziedziczenia.

Otrzymaliśmy informację o terminie podpisania umowy notarialnej ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego, ale w wyznaczonym terminie nie będziemy mogli stawić się w kancelarii notarialnej, gdzie mamy to zgłosić?

Informację należy zgłosić telefonicznie – tel. 42 673-34-64 lub e-mailowo na adres przeksztalcenia@smchrobry.com.pl wówczas wyznaczony zostanie Państwu kolejny termin. W przypadku rezygnacji z podpisania umowy prosimy o pisemne oświadczenie woli o odstąpieniu.

Mam zadłużenie w opłatach za mieszkanie, czy mogę ubiegać się o dodatek mieszkaniowy?

Mając zadłużenie również możemy ubiegać się o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Po jego otrzymaniu mamy obowiązek wyrównywania opłaty do miesięcznego wymiaru czynszu. Wniosek o dodatek mieszkaniowy składa się w Urzędzie Miasta w referacie dodatków mieszkaniowych.

Czy nadpłatą wynikającą z rozliczenia kosztów mogę pokryć opłatę za mieszkanie za następny miesiąc?

Tak, w przypadku nadpłaty wynikającej z rozliczenia kosztów może Pani pokryć nią opłatę za następny miesiąc. Nie potrzeba informować o tym spółdzielni, wystarczy odjąć kwotę opłaty za mieszkanie od kwoty nadpłaty bądź dopłacić różnicę albo rozliczyć jeszcze w następnym miesiącu kwotę nadpłaty.

Czy mogę suszyć pranie na klatce schodowej?

Zgodnie z Regulaminem ładu i porządku domowego w nieruchomościach Spółdzielni Mieszkaniowej im. B. Chrobrego w Łodzi mieszkańcom i wszystkim użytkownikom lokali zabrania się przechowywania przedmiotów i rzeczy na korytarzach i w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego użytkowania. Suszyć pranie powinniśmy w suszarniach czy też w naszych mieszkaniach. Również nie powinniśmy wystawiać innych rzeczy na korytarz np. śmieci, butów czy rowerów.

Kiedy rozliczane są koszty centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych?

Koszty centralnego ogrzewania rozliczane są raz w roku z pozostałymi kosztami np. za wodę czy windę. Każdy budynek rozliczany jest w innym terminie, ale w systemie rocznym 12-miesięcznym. Po dokonanym odczycie zużyć następuje rozliczenie, które jest wysyłane do Państwa.

Nabyłam odrębną własność do lokalu mieszkalnego, czy powinnam poinformować o tym Spółdzielnię?

Tak, ponieważ nie są przesyłane do Spółdzielni akty notarialne dotyczące zbycia mieszkania będącego odrębną własnością, a na ich podstawie dokonuje się zmiany właściciela i ustala prawidłową opłatę za mieszkanie. Dlatego tak ważne jest by z aktem zgłosić się do Spółdzielni – Dział członkowski– parter lub przesłać go na adres mailowy Spółdzielni – czlonkowski@smchrobry.com.pl

Jaki jest termin wnoszenia opłat mieszkaniowych?

Opłatę za mieszkanie należy wnosić do 15. dnia danego miesiąca za dany miesiąc, czyli np. za listopad wnosimy opłatę do 15. listopada danego roku.

Sprzedaję mieszkanie, mam umowę najmu na pomieszczenie przynależne, czy muszę je zdać do administracji?

Tak, przy sprzedaży lokalu mieszkalnego należy takie pomieszczenie zdać do administracji. Pomieszczeń przynależnych nie możemy zatem przekazać nowemu nabywcy jak np. tzw. pomieszczenie pozsypowe, która jest związana z mieszkaniem bowiem jest to pomieszczenie dodatkowe niewchodzące do struktury lokalu.

Posiadam spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu czy mogę ustanowić odrębną własność?

Tak, każdy kto posiada spółdzielcze prawo do lokalu (lokatorskie lub własnościowe) może złożyć wniosek o przeniesienie własności. Druk można pobrać z naszej strony internetowej www.smchrobry.com.pl – bądź samemu napisać wniosek. Jednym z warunków spisania takiej umowy jest brak zaległości względem spółdzielni.

Czy na lokal mieszkalny musi być założona księga wieczysta?

Przy ustanawianiu odrębnej własności zakładana jest księga wieczysta dla nieruchomości, przy ograniczonym prawie rzeczowym, czyli spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu nie ma obowiązku jej zakładania. Księga wieczysta wymagana jest w przypadku zaciągania kredytu, gdyż wówczas mieszkanie nasze stanowi jego zabezpieczenie co zostaje zapisane w IV dziale Księgi Wieczystej.

Darowałem mieszkanie synowi, ale nadal w nim mieszkam i opłacam, czy mogę sprawdzić stan konta lub zadysponować ewentualną nadpłatą?

Nie, bowiem w momencie darowizny mieszkania synowi to on jest jego właścicielem. Tylko syn może zadysponować ewentualną nadpłatę lub sprawdzić stan konta. Jedynym wyjściem jest upoważnienie wystawione dla Pana z potwierdzonym podpisem właściciela mieszkania.

Czy mam obowiązek udostępnić mieszkanie w przypadku awarii na budynku?

Tak, w razie awarii wywołującej uszkodzenie lub zagrażającej bezpośrednio nam lub innym mieszkańcom powinniśmy udostępnić swoje mieszkanie w celu usunięcia awarii. Gdy nie ma nas w mieszkaniu lub odmawiamy jego udostępnienia, Spółdzielnia ma prawo wejść do mieszkania w obecności funkcjonariusza Policji lub straży pożarnej. Pamiętajmy też by w przypadku zmiany numeru telefonu poinformować Spółdzielnię ponieważ jest to bardzo ważne w celu szybkiego kontaktu z właścicielem mieszkania.

Ostatnio oferowano mi do kupienia nowe okna, sprzedający mówił, że jest przedstawicielem Spółdzielni – jak mogę to sprawdzić?

O pracach, odczytach i tym podobnych sprawach informujemy Państwa poprzez wywieszenie komunikatu na tablicach ogłoszeń w budynku lub na drzwiach wejściowych do niego. Pracownicy oraz osoby, które wykonują prace na rzecz Spółdzielni mają identyfikatory. Zawsze możecie Państwo zadzwonić do Spółdzielni i uzyskać wyczerpujące informacje na ten temat.

Chcę wymienić grzejnik w mieszkaniu, od czego zacząć?

Proszę złożyć wniosek z informacją w jakim pomieszczeniu chce Pan wymienić grzejnik – wydamy wówczas warunki wymiany grzejnika, które zawierają: – moc grzejnika – tryb uzgodnienia terminu demontażu i montażu podzielników – tryb spuszczenia i napełnienia instalacji.

 Czy testament mogę spisać sama w domu?

Testament możemy spisać własnoręcznie w domu lub udać się do Kancelarii Notarialnej by spisał go za nas Notariusz. Forma notarialna jest oczywiście pewniejsza. O wyborze formy testamentu decydujemy sami, pamiętajmy tylko by poinformować o testamencie i miejscu jego złożenia swoich najbliższych.

Czy sprawy spadkowe po zgonie męża mogę również przeprowadzić w Kancelarii Notarialnej?

Tak, sprawę spadkową po zmarłych można przeprowadzić w Kancelarii Notarialnej. Należy wówczas dostarczyć odpowiednie dokumenty i umówić się na spisanie Aktu Poświadczenia Dziedziczenia. W dalszym ciągu można też taką sprawę załatwić w Sądzie Rejonowym.

Przy remoncie mieszkania chcę wyburzyć ścianę, czy muszę to zgłosić w Spółdzielni?

Tak, należy podać, jaką ścianę chce Pani wyburzyć czy przestawić. W zależności od rodzaju ściany, od tego czy jest to konstrukcyjnie możliwe, wydamy odpowiednie warunki wykonania prac.

Czy Spółdzielnia ma ubezpieczone swoje budynki?

Tak, Spółdzielnia ma ubezpieczone budynki mieszkalne, lokale użytkowe i pozostałe. Ubezpieczenie obejmuje zdarzenia losowe, pożar oraz w ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wybuch gazu.

Czy poza stroną internetową Spółdzielnia jest obecna również w mediach społecznościowych?

Tak, poza stroną internetową mamy także profil na Facebooku, tam możecie Państwo uzyskać informacje i powiadomienia dotyczące działań Spółdzielni, zapraszamy.

Sąsiad zalał moje mieszkanie – gdzie mam to zgłosić?

Zalanie mieszkania należy zgłosić do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, z którym ma Pani podpisaną polisę.

Skąd mogę otrzymać worek na gruz?

Worek na gruz i odpady budowlane związane z remontem mieszkania, czyli tzw. worki typu big-bag  o pojemności 1 m3 udostępniane są przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne w danym sektorze. Pobranie worka raz w roku jest bezpłatne, za kolejne trzeba już zapłacić.  Warunkiem otrzymania takiego worka jest regularne wnoszenie opłat za śmieci.

Jak to jest z tym członkostwem, nie składałem deklaracji przystąpienia do Spółdzielni, a jestem członkiem?

Od września 2017 roku weszły w życie przepisy, które zmieniły zupełnie zasady członkowskie. Posiadając lub nabywając spółdzielcze prawo do lokalu członkiem stajemy się z mocy prawa. Kiedy jesteśmy właścicielami nieruchomości lokalowej (mieszkania) mamy prawo wyboru, sami decydujemy, czy chcemy być członkiem Spółdzielni. Nie ponosimy już żadnych opłat za przyjęcie.

 Zgubiłam kluczyk do skrzynki na listy, gdzie mogę otrzymać nowy?

Niestety, nie ma możliwości dorobienia kluczyka do skrzynki pocztowej, trzeba wymienić cały zamek. Należy zgłosić się do Działu administracji. Po dokonaniu wpłaty na podany nr konta zostanie wymieniony zamek do skrzynki pocztowej.

Nabyłam odrębną własność lokalu mieszkalnego, czy powinnam poinformować o tym Spółdzielnię?

Tak, ponieważ nie są przesyłane do Spółdzielni akty notarialne dotyczące nabycia odrębnej własności, a na ich podstawie rejestrujemy zmianę właściciela i ustalamy prawidłową opłatę za mieszkanie. Dlatego tak ważne jest, by akt notarialny przesłać na adres Spółdzielni lub na e-maila sekretariat@smchrobry.lodz.pl.pl.

Sprzedałam mieszkanie, mam jeszcze wolne blankiety w książeczce opłat, czy mogę ją przekazać nowemu właścicielowi?

Każdy właściciel lokalu ma nadawany indywidualny numer identyfikacyjny, dlatego proszę nie przekazywać sobie książeczek opłat po zbyciu prawa do lokalu. Przekazanie książeczek opłat powoduje niewłaściwe księgowanie dokonywanych wpłat

Po remoncie mieszkania zostały mi farby i rozpuszczalniki, czy mogę je przechowywać w piwnicy?

W piwnicach nie powinny być przechowywane materiały łatwopalne, a takimi są farby, rozpuszczalniki, oleje czy butle z gazem. Przechowywanie ich grozi pożarem. Dbajmy o nasze bezpieczeństwo

Widziałam ostatnio osoby, które niszczyły elewację budynku – gdzie powinnam to zgłosić?

Wszystkie przypadki wandalizmu, niszczenia naszego wspólnego mienia należy zgłaszać na Policję lub do Straży Miejskiej nr tel. 112.

Czy jest termin na złożenie wniosku dotyczącego przeniesienia własności lokalu mieszkalnego?

Nie, nie ma terminu na złożenie wniosku dotyczącego przeniesienia własności zajmowanego lokalu mieszkalnego. Pamiętajmy jednak, że koszty aktu notarialnego związanego z przeniesieniem własności zależą od minimalnego wynagrodzenia za pracę, które zmienia się zawsze na początku roku.

Chciałabym zmienić ilość osób zamieszkujących w moim lokalu mieszkalnym oraz zaliczki na wodę – czy mogę to zrobić i gdzie muszę się zgłosić?

Tak, należy wypełnić stosowne oświadczenie dostępne na stronie internetowej Spółdzielni www. smchrobry.com.pl i przesłać do Działu administracji. Zmiany można dokonać od dnia złożenia oświadczenia.

Słyszałam, że można kupić mieszkanie od spółdzielni. Gdzie mogę uzyskać informacje na ten temat?

Na wolne lokale mieszkalne spółdzielnia organizuje przetargi nieograniczone, w których można wziąć udział. Informacje zamieszczone są na stronie internetowej www.smchrobry.com.pl i wywieszane na tablicach ogłoszeń w administrowanych budynkach. Należy zaznaczyć, że wolne lokale używane zdarzają się rzadko.

Wymieniłam dowód osobisty, czy muszę o tym poinformować spółdzielnię?

O fakcie wymiany dowodu osobistego nie musimy informować spółdzielni. Jednak gdy ulegną zmianie Pani dane osobowe lub kontaktowe to należy je zgłosić. Ułatwi to nam wzajemny kontakt np. w przypadku awarii czy powiadomień.

Ostatnio był u mnie Pan powołując się na umowę ze spółdzielnią i chciał przejrzeć instalację gazową. Jak mogę sprawdzić czy rzeczywiście spółdzielnia kogoś wysyłała?

Przede wszystkim osoba taka powinna mieć identyfikator ze zdjęciem, imieniem i nazwiskiem z logo spółdzielni, a ponadto może Pani zadzwonić do właściwej administracji lub działu obsługi mieszkańców i upewnić się, że spółdzielnia podejmuje prace w budynku. Niezależnie, o terminie rozpoczęcia prac spółdzielnia zawiadamia Państwa przez wywieszenie stosownych komunikatów na klatce schodowej.

Jak to jest z tym członkostwem, nie składałem deklaracji przystąpienia do Spółdzielni, a jestem członkiem?

Od września 2017 roku weszły w życie przepisy, które zmieniły zupełnie zasady członkowskie. Posiadając lub nabywając spółdzielcze prawo do lokalu, członkiem stajemy się z mocy prawa. Kiedy jesteśmy właścicielami nieruchomości lokalowej (mieszkania) mamy prawo wyboru, sami decydujemy, czy chcemy być członkiem Spółdzielni. Nie ponosimy już żadnych opłat za przyjęcie

Kupiłam mieszkanie i chcę zrezygnować z dostawy gazu, gdzie powinnam to zgłosić?

W przypadku, gdy gaz rozliczany jest w czynszu, powinna Pani zgłosić to do właściwej dla miejsca zamieszkania administracji osiedla. Instalacja gazowa zostanie zaplombowana, a z karty opłat za mieszkanie zdjęta opłata za gaz.

Czy muszę zgłosić do Spółdzielni zgon osoby mieszkającej ze mną ?

Tak, należy zgłosić do Spółdzielni zgon osoby zamieszkującej z nami. W tym celu trzeba dostarczyć akt zgonu wraz z informacją, ile osób będzie odtąd zamieszkiwać w danym lokalu mieszkalnym oraz zmienić zaliczki na wodę, tak by dopasować je do nowej sytuacji. Możecie to Państwo zrobić za pomocą druku znajdującego się na stronie internetowej Spółdzielni www.smchrobry.com.pl lub pisma napisanego samodzielnie. Wówczas na tej podstawie zostaną wprowadzone zmiany w systemie, wystawiona zostanie nowa karta opłat, którą prześlemy na podany adres wraz z oryginałem aktu zgonu w przypadku, jeżeli dokument ten nie został przesłany mailem.

Wspólnie z mężem, członkiem Spółdzielni, posiadamy mieszkanie własnościowe, jestem też członkiem Spółdzielni, czy zwalnia mnie to w przypadku zgonu męża od przeprowadzenia sprawy spadkowej?

Niestety nie, członkostwo nie zwalnia Pani z konieczności przeprowadzenia postępowania spadkowego w Sądzie czy w Kancelarii Notarialnej. Zawsze po zgonie współmałżonka należy je przeprowadzić, a dokument potwierdzający nabycie spadku przedstawić w Spółdzielni w Dziale członkowskim (pok. 12).

 

Poprzedni Zaświadczenie, potrzebne czy nie…

Skontaktuj się z nami!

ul. Ćwiklińskiej 22
92-508 Łódź

Spółdzielnia korzysta z oprogramowania ZSI Unisoft 

 


UNISOFT Sp. z o.o. 
Oddział w Łodzi
91-336 Łódź ul. Rumuńska 9 D

Regulaminy strony